pakkefront

Tvang med sløyfe på

For et års tid siden fant familiens finansminister (=meg) ut at det var i overkant råflott å betale nesten 500 kroner i måneden for kabel-tv. Fjernsynsbehovet i familien blir oppfylt av Netflix, TV2 Sumo og NRK, og med en Chromecast plugget inn i tv’n kunne vi dermed slippe unna med halve prisen om vi droppet kabel-tv-abonnementet.

Da jeg skulle si opp tv-abonnementet hos Get, fikk jeg imidlertid beskjed om at de da heller ikke ville ha meg som bredbåndskunde. For å få bredbånd, måtte jeg ha kabel-tv, jeg kunne ikke velge bare det ene. Det absurde ble understreket av at vi jo brukte langt mer penger som bredbåndkunde hos Get enn som tv-kunde. Bredbåndsabonnementet kostet nærmere 600 kroner i måneden, mens Get-boksen kostet 99. Betalingen for selve kabel-tv-abonnementet (drøyt 350 kroner) gikk til det lokale kabel-tv-selskapet.

I utgangspunktet var jeg også litt muggent innstilt til kabel-tv-selskapenes manglende valgfrihet på kanaler (vi betalte for 40 kanaler og trengte bare to), så det var ingen vanskelig beslutning å si “Morna, Get”. Bredbåndsalternativet vi endte opp med fra NextGenTel var riktig nok dårligere (og billigere), men det er til å leve med når det ikke finnes andre alternativer.

gift-553121_1280

For et par uker siden kom så Canal Digital og Telenor ridende inn på Nesodden, på hver sin hvite hest. De har planer om å bygge fibernett her, og går nå fra dør til dør for å kapre kunder. Det glapp et “hurra” ut av meg før jeg skjønte at heller ikke Canal Digital vil la meg bare kjøpe bredbånd. Skal jeg få fibernett, får jeg værsågod også betale nærmere 300 kroner i måneden for tv. De åpner imidlertid for at man etter et år skal kunne si opp tv-abonnementet – men jeg synes likevel det er så prinsipielt stusselig å måtte betale for en tilleggsvare jeg ikke vil ha at vi takket nei. Selv om vi altså er villige til å betale 600 kroner i måneden for å få bredbånd fra dem, vil de ikke ha oss som kunde.

Men ved nærmere ettertanke ble jeg litt selvransakende: Er det ikke strengt tatt også en pakkeløsning vi i mediebransjen trer ned over hodet på våre kunder? I avisen jeg selv jobber i, Dagens Næringsliv, har vi en stoffmiks som i tillegg til standard finansavissaker tilbyr saker om blant annet trening, studentliv, mat og vin. Er du ikke interessert i noe av dette? Too bad, du får det likevel, det er en del av pakka.

Begrunnelsen har så langt vært ganske enkel: Når man tilbyr et fysisk produkt som skal masseproduseres og -distribueres til titusenvis av abonnenter, så må man nødvendigvis velge ut en stoffmiks der ikke alt vil passe like godt for alle. Men digitaliseringen av journalistikken åpner for helt nye måter å bryte opp de gamle pakkeløsningene på. Dette kan skje enten helautomatisk via personaliseringsteknologi, eller semiautomatisk ved at redaksjonell utvelgelse puttes inn som en del av miksen.

Det har allerede kommet mange slike nyhetstjenester, og det kommer vel kanskje ikke som noen overraskelse at det ikke nødvendigvis er medieselskapene som sitter i førersetet for teknologiutviklingen. Spørsmålet er: Blir det avisene eller kabel-tv-selskapene som først åpner for å fjerne sløyfa av tvangspakkene og la heller la brukeren plukke fritt fra hylla?

Oppdatering: Ser ut til at det blir 1-0 til kabel-tv-selskapene over mediebransjen her. Etter at jeg skrev innlegget, har Canal Digital opplyst at de i løpet av 2016 håper å kunne bryte opp bindingen mellom bredbånd og kabel-tv. Og deretter kom Get på døra her en onsdagskveld, og fristet med kun tre måneders bindingstid på tv dersom vi tegnet bredbåndsabonnement. Vi slo til!

One thought on “Tvang med sløyfe på”

  1. Get har i alle fall næringsvett på Nesodden. De har nå i kjølvannet av turneen til Canal Digital skremt ut selgere som angivelig kan gi kjempetilbud (null i etablering og null for installasjon) på pakke fra Get, der man “enkelt kan si opp tv etter 3 måneder” og sitte igjen med kun bredbånd.

    Skal ringe Get i morgen og sjekke opp (det var litt i overkant stor avstand mellom prisene selger oppga og det Get selger samme for i følge get.no), men viser det seg å stemme er det jo fremgang å spore.

Comments are closed.