avis forsidebilde

Aviser som gjør en dårlig jobb, får sparken

Hvis du skulle ansette en avis som du ansetter en person til å gjøre en jobb for deg – hvordan ville arbeidsbeskrivelsen sett ut?

Litt avhengig av hva slags avis du foretrekker, ville kanskje noen av de offisielle oppgavene være:

  • Sikre at jeg er oppdatert på hva som har skjedd siden sist
  • Sørge for at jeg vet hva alle andre i mitt nettverk også vet
  • Gi meg oversikt over hvilke gode tilbud kommersielle aktører har å by på
  • Underholde meg når jeg har noen minutter ledig tid
  • Gjøre det enklere å få fyr på vedkubbene i peisen
  • Gjøre meg oppmerksom på nye og spennende stillinger jeg kan søke på
  • Gi meg meninger som samsvarer med mine egne og/eller utfordre meg med meninger som bryter med mine egne
  • Støtte opp under mine daglige vaner og rutiner (for eksempel avis+frokost=sant)
Er du avhengig av papiravisen som en del av ditt daglige morgenrituale, er du antagelig en trofast abonnent. (Foto: Pixabay/PublicDomainPictures)
Er du avhengig av papiravisen som en del av ditt daglige morgenrituale, er du antagelig en trofast abonnent. (Foto: Pixabay/PublicDomainPictures)

I tillegg ville personen/avisen kanskje også ha noen uoffisielle oppgaver, som du ikke skriver i stillingsbeskrivelsen men som du bevisst eller ubevisst legger vekt på i ansettelsesprosessen. Det kan for eksempel være behovet for en identitetsmarkør – at du gjerne vil vise de andre du pendler sammen med at du er en person som leser Klassekampen, ikke Finansavisen.

Problemet for avisbransjen dukker opp når det kommer nye aktører på banen. Enkeltvis klarer de ikke å oppfylle den fullstendige arbeidsbeskrivelsen, men hver for seg kan de oppfylle de forskjellige behovene like godt som det avisen din gjør.

Dermed finner du ut at du like gjerne kan gi avisen sparken og heller shoppe rundt for å få dekket enkeltbehovene – billigere, og i mange tilfeller bedre:

  • For å sikre at du er oppdatert på hva som har skjedd siden sist kan du lese nyheter gratis på nettet. Du kan også sette opp nyhetsvarslinger og bestille nyhetsbrev for å få oppdateringene raskere enn du ville fått om du skulle vente på neste utgave av avisen.
  • Du kan bruke sosiale digitale nettverk som Twitter, Facebook og LinkedIn til å få oversikt over hva andre er opptatt av, hva de retweeter, deler og liker.
  • Du kan abonnere på reklame/nyhetsbrev fra bedrifter som har produkter du liker
  • Du kan finne ubegrensede mengder gratis underholdning for å slå ihjel tid i sosiale medier, på YouTube eller klikkmaskiner som BuzzFeed, BoredPanda og Upworthy
  • Du får kjøpt opptenningsbriketter til peisen som gir mindre aske enn avispapiret gjør
  • Du kan bestille varslinger fra Finn eller LinkedIn når bedrifter du kunne tenke deg å jobbe i utlyser nye stillinger
  • Du kan finne både støtte og motstand for egne meninger gjennom blogger, sosiale medier og gratis nettaviser. Du får bredere tilgang enn du ville fått gjennom avisen din, både geografisk og sosialt.

Her ligger noe av problemet til mediebransjen akkurat nå. Jobbeskrivelsen pulveriseres, og mange av kjerneoppgavene man tidligere har vært villig til å betale for kan utføres bedre og billigere av andre aktører. Skal man være villig til fortsatt å betale pakkeprisen, må det enten være umulig å få oppfylt behovene på andre måter, eller så må pakkeløsningen totalt sett være så enkelt tilgjengelig at man er villig til å betale for å spare tiden det tar å få oppfylt behovene enkeltvis.

3 thoughts on “Aviser som gjør en dårlig jobb, får sparken”

  1. Tankevekkende!

    Men om erstatningen faktisk er «gjør det selv», sier du også at du faktisk har den oversikten, nettverket, innsikten, tiden og kompetansen som trengs for å holde deg selv orientert, on top of things, og underholdt.

    Jeg tror mange opplever at de faktisk får en like god opplevelse, når de sammenligner «gjør det selv»-opplevelsen med den opplevelsen de har av sin avis. Men jeg tror også at de få avisene som styrker seg gjør det via å demonstrere at du ikke får et like godt tilbud ved å gjøre det selv. Din forklaring peker presist på hvorfor det er nisjeavisene som vokser: De tilbyr noe unikt som gir mer enn du klarer å kuratere selv.

    1. Jeg er enig med deg! Som jeg såvidt kom inn på mot slutten der, så kan det meget vel være et marked for å ta betalt for å lage en digital pakkeløsning som løser de gamle analoge behovene på en bedre digital måte – med mindre innsats for de som ikke gidder å gjøre det selv. Men det fordrer at man tør å kannibalisere seg selv, før noen andre gjør det.

Comments are closed.